pátek 17. října 2008

Jít do Tmy


Někdy zítra touhle dobou pro mě začne něco, čemu se říká pobyt ve tmě, terapie tmou nebo taky meditace ve tmě. Prakticky to probíhá tak, že se člověk nechá zavřít do světlu vzdorné chajdy, kde je vše základní, co potřebuje k týdennímu pobytu. Tam pak člověk tráví týden po tmě sám se sebou. Jednou za den přichází opatrovník, který přináší jídlo na celý den a je možné s ním promluvit o tom, co se v člověku děje.
Viděla jsem o tom před dvěma lety dokument. Zaujalo mě, s čím ti lidé potom lezli ven. Po týdnu ve Tmě začali dělat zásadní životní změny. Měnili profese, rozváděli se, rozhodli se k něčemu, k čemu se dlouho rozhodnout nemohli. Většina z nich se během pobytu ve Tmě setkala s něčím nebo někým důležitým ze sebe. Někomu se vynoří Smrt, někomu Ďábel. Rozhovory s nimi pak bývají dost zásadní.
Celé se to okoukalo od mnichů v Tibetu, kteří se za účelem prozření zavírají do sklepa třeba na sedm let. Po mnišství jsem nikdy netoužila, ale když jsem před pár týdny prošla kolem toho, že někdo ve Tmě byl, tak všechno ve mně začalo křičet "Ježišmarjá, vždyť tohle já strašně potřebuju!"
Nemám žádné promyšlené cíle. Celé to rozhodnutí, setrvat týden ve tmě, je čistě intuitivní. Nevím, co mi přinese. V tuto chvíli se jen strašně těším, až se do té Tmy ponořím a nebudu nic muset. Stulím se a Tma mě teple obejme.
Co bude pak, to se uvidí. V nejhorším budu improvizovat. Jako vždycky.

7 komentářů:

Meena řekl(a)...

Obdivuji tě. Něco takového bych nevydržela den (ten, kdo mě zná, ví, že k životu potřebuju hudbu,zkrátka zvukovou kulisu, proto je představa týdne pro mě naprosto nepředstavitelná. I kdyby mi za to zaplatili, tak bych zmíněnou terapii nepodstoupila. V mých očích to totiž není terapie, ale regulérní cesta k šílenství. Prostě a jasně, hráblo by mi.
Nicméně, tobě mnoho sil a ať ti to přinese to, co očekáváš. A pokud to bude jen trochu možné, prosím, poděl se o zážitky.

aknezob řekl(a)...

Mě by naopak děsilo to, co obchází tu tmu, to venku. Tma by mohla působit jako hojivá náruč, pak by byl problém vylézt na světlo.
A k té improvizaci, bez té by život byl moc snadný a málo tvořivý.

Kea řekl(a)...

Aknezob:
Můžu Tě ubezpečit o tom, že po několika dnech ve tmě se na světlo a svět venku už OPRAVDU HODNĚ TĚŠÍŠ :)
A s tou improvizací.. ..já už si asi tak šest let říkám, že bych ve svém životě hodně ocenila konečně trochu stereotypu!!!

Kea řekl(a)...

Meena:
Já se časem podělím, jen teď budu asi ještě nějakou dobu přežvýkávat následky.
Ono to bylo dost výživné..

Anonymní řekl(a)...

Kea, ahoj, iba nedavno som sa dozvedel o terapii tmou a je to presne to, co strasne potrebujem. hladajuc nieco o tom narazil som na tvoj blog: vies mi prosim ta poradit, kto a kde tieto pobyty v tme robi? aka bola tvoja skusenost?

m i

Kea řekl(a)...

Napíšu o Vánocích, jo? Teď nestíhám :) k.

Anonymní řekl(a)...

jo, vdaka :) m