pátek 17. dubna 2009

Dvě cesty


Cestou na rozvod
dejchám kouř, co vydechuje předemnoujdoucí puberťák
normálně bych ho předešla
ale normálně nemám v baťohu šicí stroj

Cestou na rozvod
mělo by aspoň pršet
nebo něco padat
nebo pořádně zahřmít
místo toho jaro šílí
a je krásně
tak nepatřičně krásně

Cestou na rozvod
nevím
na co se patří myslet
co by tak bylo
adekvátní situaci
(Co říkat
mám v krku
takovou dřevěnou násadu
nejde s ní polykat)

Cestou na rozvod
procházím prastarou budovou
a na chodbě voní řízek
co právě obědvá paní soudkyně

Nechci plakat
protože myslím, že není o čem
co naplat
stejně to teče

Nejsem hrdá
na tohle osmiminutové performance
i když je role prajednoduchá
a text jednoslovný
"Trvám"
to umí říct i malé dítě
natož já


To tehdy byla větší práce
učit se celý slib
všechno to předem připravit
a vědět, že to tak bude napořád
Teď v tichu a trapnosti
vyžbleptáme svoje
"Sorry vole error"
a je hotovo

Jedním podpisem
se zbavíme půlky rodiny
(to je jak ve válce)

......

Cestou z rozvodu
vím, že už se o tebe nemůžu opřít
už tě to nezajímá
jestli se ještě můžu nalogovat
jestli ta hloupá bedna jde ještě vůbec nakopnout

Cestou z rozvodu
si zvykám

......

Zvykám si

......

......


Něco chybí
nějaký mezičlánek
takhle to ještě nekončí
ještě si znovu stoupnout před oltář
zaklonit hlavu do nebes
a říkat slova:


"Já Kea *
navracím se sama sobě
a přijímám vše, co jsem nechtěla vidět.

Slibuji, že v sobě nenechám zemřít lásku
a budu se učit cítit úctu a hledat smysl věrnosti.
Že budu hledat cesty, jak věci přijímat a nebudu se bát opuštění.
Že nebudu nostit břemena, která neunesu.
Že budu dělat nejlíp, jak umím
až do smrti.
K tomu mi pomáhej Bůh.
Amen"

......

*
(originál kostelního slibu:)
"Já Kea
odevzdávám se Tobě, Šakale
a přijímám Tě za manžela

Slibuji
že Ti zachovám lásku, úctu a věrnost
že Tě nikdy neopustím
a že s tebou ponesu vše dobré i zlé až do smrti.

K tomu mi dopomáhej Bůh
Amen"

2 komentáře:

Martin řekl(a)...

Ne, už se o mě nemůžeš opřít. Jestli máme mít do budoucna nějaký vztah (jestli to má vůbec nějaký smysl...nevím), nesmíš se o mě opírat, používej vlastní nohy. Tohle opírání příliš tíží a já už tě napříště nosit nebudu.

Martin

Kea řekl(a)...

Po svých jdu už dlouho. Žádná moje břemena nenosíš.
Zabouchl jsi dveře před přátelstvím tak, že se od té doby strašně, strašně stydím za to, že je mi to ještě pořád líto.